آسیب­شناسی حضور مخترعان و نوآران در نمایشگاه­های بین­المللی با تاکید بر حفظ مالکیت فکری

حسن علم­خواه1*، جواد شجاع2، محمود صادقی3

1.        دانشجوی دکترای نانومواد دانشگاه تربیت مدرس

2.        دانش­آموخته کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

3.        دانشیار حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس

........................................................................................................................................................................................................................................................

چکیده:

نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات و نوآوری­ها مکانی برای عرضه و تجاری­سازی اختراعات بشمار می­روند.  در سال­های اخیر حضور مخترعان و موسسات اعزام­کننده ایرانی به اینگونه نمایشگاه­ها زیاد شده است. با مطالعه دقیق و موشکافانه موضوع در می­یابیم که علاوه بر مزایا و منافع این نمایشگاه­ها، اعزام مخترعان به نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است که در صورت عدم توجه به این موضوع موجب خسران هرچه بیشتر برای کشور و بصورت دقیقتر برای مخترعان خواهد شد. به علت گستردگی موضوع در مقاله حاضر، صرفا موضوع مسائل حقوق مالکیت فکری در ارتباط با نمایشگاه­های بین­المللی مورد بررسی و تحلیل قرار می­گیرند. لذا در این مقاله ابتدا به چالش­های نمایشگاه­های بین­المللی از منظر حقوق مالکیت فکری نگریسته شده و در ادامه معاهدات مربوطه و راهکارهای قانونی برای افزایش ضریب اطمینان در حضور و عرضه اطلاعات در نمایشگاه مورد کنکاش قرار می­گیرد.

کلیدواژه: نمایشگاه­های بین المللی اختراعات، مالکیت فکری، سرقت اختراعات.   

........................................................................................................................................................................................................................................................

1- مقدمه

تاریخچه برگزاری نمایشگاه­های بین‌المللی اختراعات و نوآوری­ها به چندین قرن قبل باز می‌گردد. اولین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات با عنوان «بزرگترین نمایشگاه فعالیت‌های صنعتی ملل جهان»در سال 1851 در هدی پارک کریستال پالاس لندن بصورت رسمی برگزار شد. به طور کلی، سیر برگزاری نمایشگاه­های بین المللی اختراعات و نوآوری­ها را می توان به سه دوره تقسیم نمود.

1-1) دوره‌ی صنعتی شدن از 1851- 1938 میلادی (Industrialization)

این دوره از نمایشگاه­ها بیشتر برای تجارت و کسب شهرت و نشان دادن اختراعات و پیشرفت‌های فناورانه در کشورهای مختلف برگزار می­شد. در این بازه‌ی زمانی نمایشگاه­ها به مرکزی برای نمایش پیشرفت­های علمی و فناوری انجام شده در جهان مبدل شده بودند. از مهمترین آنها، نمایشگاه بین‌المللی اختراعاتی بود که در سال 1873 به دنبال دعوت پادشاهی اتریش و مجارستان برای برگزاری نمایشگاه بین­المللی از اختراعات در کشور پادشاهی اتریش و مجارستان برگزار شد. این نمایشگاه دو اثر مهم داشت (WIPO 2010):

اول­ اینکه بسیاری از مخترعان به­دلیل فراهم نبودن حمایت‌های حقوقی مناسب و نگرانی از سرقت اختراعات خود از شرکت در این نمایشگاه امتناع کردند که در نهایت دولت پادشاهی اتریش و مجارستان مجبور شد تا برای ایجاد ضمانت­های حقوقی قوانین داخلی خود را اصلاح نماید؛

دوم اینکه پس از برگزاری نمایشگاه، در همان سال (1873) برای بررسی حمایت‌های بهتر از اختراعات در سطح بین‌المللی کنگره­ای برگزار شد و موجب شکل‌گیری رژیم حقوقی بین‌المللی برای حمایت از مالکیت فکری شد که سرانجام در کنفرانس پاریس 1878 منجر به تصویب کنوانسیون بین‌المللی پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی[1] گردید. از سوی دیگر، این حرکت بین­المللی برای یکپارچه سازی قوانین مالکیت فکری در سطح بین­المللی بود که در نهایت موجب تاسیس سازمانی جهانی مالکیت فکری (WIPO)[2] در سال 1970 شد.

به­ علاوه، نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات و نوآوری­های مشهور دیگری از جمله 1889 پاریس، 1893 شیکاگو، 1900 پارس، 1904 سنت لویس و 1915 سانفرانسیسکو در این دوران برگزار شدند.

1-2) دوره‌ی مبادلات فرهنگی از 1939- 1991 میلادی (Cultural Exchange)

در این دوران به دنبال تحولات سیاسی در روابط میان اعضای جامعه‌ی ملل فضای برگزاری نمایشگاه­های بین‌المللی اختراعات و نوآوری­ها به کانونی برای گفتمان مردمان جهان در مورد آینده‌ی جهان مبدل شده بود و موضوع فناوری‌ها و اختراعات هرچند از موضوعات مهم برگزاری این نمایشگاه­ها تلقی می‌شدند، ولی آرمان اصلی گردهمایی‌ها برای ساخت جهان آینده و آرمان­ها بودند. نمایشگاه بین المللی 1939 نیویورک در ایالات متحده با عنوان «بنای جهان فردا»[3]  از مهمترین نمایشگاه­های برگزار شده در این دوره‌ی زمانی می­باشد (WIPO 2010). 

1-3) دوره‌ی برندینگ ملی از 1992 تاکنون (National Branding)

از سال 1992 کشورها تلاش کرده­اند تا نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات و نوآوری­ها را با قدرت و جدیت بیشتری برگزار نمایند تا از طریق غرفه­هایی با عنوان کشورشان بتوانند برند کشورشان را در سطح بین­المللی افزایش دهند. جهان به سمتی پیش می­رود که وجهه نام ملی یکی از سرمایه­های کلیدی به شمار می­رود و غرفه­های کشورها در نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات و نوآوری­ها نقش بسزایی را در اعتبار بین­المللی کشورها بازی می­کنند. بنابراین، علاوه بر دلایل فرهنگی و نمادی، کشورهای سازمان­دهنده نمایشگاه­های بین­المللی و شهرها و مناطق تاریخی­شان چنین نمایشگاه­هایی را برای اعتبار بخشیدن به نام کشورشان در جامعه بین­المللی استفاده می­کنند (WIPO 2010).

به هر حال، امروزه نمایشگاه­های بین­المللی عناصری از هر سه دوره ذکر شده را دارا می­باشند. کشورها در این نمایشگاه­ها اختراعات جدید را در معرض دید قرار می دهند، تبادلات فرهنگی را حول یک موضوع تسهیل می‌نمایند و از شهرها و مناطقشان برای اعتبار نام بین­المللی خودشان استفاده می کنند. از این رو حضور مخترعان ایرانی در چنین نمایشگاه­ها و جشنواره­هایی می­تواند به عنوان توسعه برند ایران در یک نگاه و صادرات فرهنگ اسلامی و ایرانی در نگاه دیگر در چنین نمایشگاه­هایی باشد.­ هدف از تدوین مقاله حاضر، ارایه آسیب­های جدی حقوقی در نمایشگاه­های بین المللی اختراعات و نیز ارایه راهکارهایی برای به حداقل رسیدن آسیب­های ناشی از سرقت اختراعات است.

 

2- آسیب­های حقوق مالکیت فکری و تجاری­سازی در نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات

قبل از پرداختن به موضوع آسیب­شناسی حضور مخترعان در نمایشگاه­های خارجی لازم به ذکر است که مخترعان برای حضور در این نمایشگاه­ها چندان در معرض ارزیابی و انتخاب قرار نگرفته و شرکت­ها و موسسات اعزام­کننده حداقل معیارها را در مورد حضور مخترعان در نمایشگاه­ها  لحاظ می­نمایند. لذا همه اختراعات عرضه شده در نمایشگاه ممکن است آنچنان با اهمیت نبوده و از دست دادن دارایی­فکری اختراع چندان مهم نباشد ولی با این اوصاف توجه ما در این مقاله آن به­دسته از اختراعاتی است که باارزش و با اهمیت بوده و احتمال سرقت آنها در اینگونه نمایشگاه می رود. بنابراین در ادامه برخی از آسیب­های حفاظت از اختراعات در نمایشگاه­های بین­المللی مورد بررسی قرار می گیرد (موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس، 1390):

2-1- افشای ناخواسته اطلاعات اختراعات محافظت نشده

با توجه به ماده 4 قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علامت تجاری ایران مصوب 1386 و وفق مواد مرتبط در قوانین بین­المللی افشای اختراع از هرطریق چه کتبی یا شفاهی موجب از بین رفتن شرط تازگی اختراع خواهد شد (شیرزاد 1388). از این­رو اگر خود مخترع اطلاعات اختراع را در قالب مقاله، عرضه اختراع در نمایشگاه و یا سخنرانی ارایه دهد، اطلاعات افشا شده غیرقابل ثبت خواهد بود. البته پاره ای ملاحظات و استثنائات وجود دارد که در بخش سوم این مقاله آورده شده است. از این­رو توصیه می شود مخترعان قبل از حضور در نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات اطلاعات اختراعات خود را (در صورتی که شرایط سه گانه جدید بودن، کاربرد صنعتی و حاوی گام ابتکاری را داشته باشد) در کشور محل عرضه به ثبت برساند و یا حداقل اینکه در اداره ثبت اختراعات آن کشور تشکیل پرونده بدهند.  

همچنین، در بند 1 ماده 11 کنوانسیون پاریس به خطر زایل شدن شرط جدید بودن اختراع ارایه شده در نمایشگاه­ها اشاره شده است که در بخش سوم این مقاله راهکارها و حمایت­های قانونی برای حمایت از آن آورده شده است (کنوانسیون پاریس 1883).

2-2- عدم آگاهی مخترعان از ضرورت حفاظت حقوقی اطلاعات اختراعات

متاسفانه عدم آگاهی و یا آگاهی ناقص از قوانین حقوق مالکیت فکری توسط برخی مخترعان باعث شده است که بدون توجه به موضوعات مهم حفاظت از اطلاعات اختراع، در نمایشگاه شرکت نموده و اطلاعات اصلی اختراع خود را بسادگی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می­دهند. البته لازم به ذکر است که فرهنگ­سازی اهمیت موضوع حقوق مالکیت فکری در ابتدا بر عهده متولیان و مسئولان امر و در درجه بعدی بر عهده شرکت­ها و موسسات اعزام­کننده می­باشد (موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس، 1390).

2-3- امکان حضور و عرضه اختراعات ناخواسته نقض­شده در نمایشگاه

با توجه به اینکه در انتخاب طرح­ها و اختراعات اعزامی به نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات، بر روی اختراعات ارزیابی خاصی صورت نگرفته و جستجوی پیشینه اختراعی انجام نمی­شود، ممکن است اختراعاتی در نمایشگاه­ها عرضه شود که نقض اختراعات دیگران باشد و امکان پیگیری حقوقی از سوی مالکان اصلی اختراع وجود دارد که برای نام جمهوری اسلامی ایران شایسته نمی­باشد.

2-4- فقدان راهبرد مناسب برای حضور در نمایشگاه­های بین المللی اختراعات

برای شرکت در نمایشگاه­های بین­المللی اختراع، از مرحله جذب گرفته تا مرحله اعزام و حضور در نمایشگاه، در کشور راهبرد مناسبی وجود ندارد. بر فرض انتخاب شایسته طرح­ها، در عرضه اختراعات، موضوع تجاری­سازی طرح­ها طبق اصول حاکم در بازاریابی بین­المللی مراعات نمی­شود و غالب مخترعان شرکت­کننده تسلط کافی به زبان انگلیسی و فنون مذاکرات تجاری نداشته و در صورت حصول توافقات تجاری، بدون انجام ارزش­گذاری حاضر به واگذاری طرح می­شود که با انجام راهبرد مناسب در تجاری­سازی اختراعات می­توان به اهداف تجاری­سازی خود دست یافت (موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس، 1390).

 

3- راهکارها و قلمرو حمایت‌های قانونی از اختراعات در نمایشگاه‌های بین‌المللی

حمایت کافی از مخترعان و نوآوران و تسهیل ثبت ملی و بین­المللی حقوق می­تواند ضمن حفاظت از سرمایه­گذاری تحقیقات انجام شده، انگیزه اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی را برای تحقیقات و نوآوری افزایش دهد، که جلوگیری از اختفای تکنولوژی و نوآوری­ها، انتشار دقیق و صحیح تکنولوژی جدید و نوآوری، جلوگیری از فعالیت­های تکراری و موازی و صرف هزینه زائد، تسهیل تکنولوژی و تشویق و ترغیب به امر سرمایه گذاری را می­توان از اثرات و نتایج مهم آن برشمرد.

  برعکس، عدم حمایت کافی از اختراع و نوآوری در حوزه­های مختلف و نبودن بستر و امنیت حقوقی لازم برای تضمین حقوق مخترعان و نوآوران و همچنین فقدان مکانیزم کارامد و موثر برای تحصیل گواهینامه ثبت اختراع و نوآوری در سطح ملی و بین­المللی موجب می­شود که بسیاری از اختراعات و نوآوری­ها کتمان و در اختیار جوامع گذاشته نشود که در دراز مدت این امر می تواند دارای پیامدهای منفی زیادی باشد (علم خواه و دیگران 1391).

3-1- ضرورت حمایت از اختراعات عرضه­شده در نمایشگاه­ها

یک اختراع برای اینکه از حمایت قانونی بتواند بهره­مند شود باید سه شرط اساسی «تازگی» (جدید بودن)، «بدیعی» (ابتکاری بودن) و «کاربرد صنعتی» را داشته باشد. تازگی اختراع به این معنی است که پیش از تقدیم اظهارنامه (تقاضانامه) اطلاعات اختراع برای عموم افشا نشده باشد؛ البته وسیله آگاهی یافتن دیگران از اختراع نیز در نیل به این مقصود تاثیری نخواهد داشت، خواه علم و آگاهی نسبت به موضوع اختراع بوسیله ابزارهای اطلاع­رسانی مرسوم باشد، خواه دیگر وسایل انتشار معلومات از قبیل محافل دانشگاهی و گردهمایی­های علمی، افزون بر آن توصیف کتبی یا شفاهی اختراع نیز موثر در ضابطه‌ی آگاهی یافتن نیست.

تازگی داشتن در قوانین بسیاری از کشورها یکی از شرایط اساسی و ماهوی اختراع قابل ثبت می باشد. دلیل آن نیز این است که الف) از انحصاری کردن معلومات و موضوعاتی که در دسترس عموم قرار دارند جلوگیری گردد و ب) مخترعین تلاش و فعالیت­های خود را صرف ابداعات و نوآوری­هایی نمایند که قبلا در دسترس عموم نبوده و واقعا جدید تلقی گردد و ج) اینکه با تعیین شرط جدید بودن برای فعالیت اختراعی، سرمایه­های انسانی و مادی به جهتی سوق داده شود که واقعا جدید بوده و بتواند در جهت توسعه اقتصادی کشورها نقش داشته باشد. از این­رو، صدمه و از بین رفتن وصف تازگی در یک اختراع موجب می شود تا حقوق متقاضی (مخترع یا صاحب اختراع) زایل شود و اختراع در قلمرو وضعیت فنی موجود (دانش قبلی Prior Art) قرار گیرد (WIPO  2008).

در نمایشگاه­های بین‌المللی، زوال تازگی یکی از مهمترین خطراتی است که اختراعات عرضه شده را تهدید می‌کند. البته، این خطر برای اختراعاتی است که فرآیند قانونی ثبت را سپری نکرده‌اند. از این رو، در بند 1 ماده 11 کنوانسیون پاریس به خطر از دست رفتن تازگی اختراع عرضه شده در نمایشگاه­ها توجه می شود و کنوانسیون برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو و همچنین حمایت از مخترعانی که با حسن نیت اطلاعات مربوط به اختراعتشان را در اختیار دیگران قرار می دهند، استثنائاتی را (از جمله مهلت ارفاقی و حق تقدم) بر زوال تازگی اختراع پیش‌بینی می کند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت (موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس، 1390).

3-2- برخی معاهدات و کنوانسیون­های بین­المللی جهت حمایت از اختراعات در سطح بین المللی

3-2-1- کنوانسیون پاریس (Paris Convention)

کنوانسیون پاریس در حوزه مالکیت صنعتی و در سال 1883 توسط یازده کشور پیشرفته آن زمان در پاریس به امضا و توافق کشورها رسید که هم اکنون بیش از 180 عضو دارد که ایران هم در سال 1337 مفاد این کنوانسیون را پذیرفت. این کنوانسیون به اکثر مصادیق مالکیت صنعتی از جمله حق اختراع، علایم تجاری، طرح­های صنعتی مدل­های مصرفی و نشان مبدا جغرافیایی مربوط می­شود. هدف کنوانسیون پاریس ایجاد نظامی برای مخترعین است تا بتواند از اختراع آن­ها در سطح بین­المللی حمایت کند. در مفاد این کنوانسیون اشاره دارد که بر طبق «اصل رفتار ملی»، در ثبت مالکیت فکری و نیز اقامه دعوا هیچ تفاوتی بین شهروندان کشورهای عضو وجود نداشته و در دادگاه­ها برخورد یکسانی بین مخترعین کشورهای عضو به عمل خواهد آمد. 

کنوانسیون پاریس در سال 1883 منعقد شد و بعدا در بروکسل (1900)، واشنگتن (1911)، لاهه (1925)، لندن (1934)، لیسبون (1958) و استکهلم (1967) مورد بازنگری قرار گرفت. کنوانسیون پاریس در سال 1979 اصلاح شد.

3-2-2- معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT)

با توجه به «اصل قلمروی سرزمینی» بودن در ثبت اختراعات، مخترع بایستی اختراعات خود را در کشورهایی که در آن مشتری و یا رقیب جدی وجود دارد، ثبت نماید. از این­رو با ثبت اختراع در یک کشور، آن اختراع فقط در کشور محل ثبت مورد حمایت قرار گرفته و در دیگر کشورها هیچ تضمینی برای عدم کپی­برداری از آن وجود ندارد. در این بین، معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) این امکان را برای مخترع کشورهای عضو فراهم می­آورد که درخواست فقط یک اظهارنامه یا تقاضانامه­ی «بین­المللی»، با یک زبان مشترک و به­طور هم­زمان برای تشکیل پرونده ثبت اختراع در تعداد زیادی از کشورها اقدام نماید.  لازم به ذکر است که حق تقدم مخترع بر اساس این معاهده 30 ماه بوده و مخترع در این فاصله بخوبی می­تواند در اقدامات بازاریابی اختراع خود تلاش نماید. این معاهده در سال 1970 منعقد شد و در سال های 1979 و 1984 اصلاح گردید و هم­اکنون 145 کشور عضو این معاهده می­باشند. همچنین ایران در چند سال اخیر عضویت معاهده را پذیرفته است ولی به­دلیل آماده نبودن زیرساخت­ها و بسترهای اجرایی آن، هنوز اجرایی نشده است.

3-2-3- موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری(تریپس) (Trips)

از دهه 1970 ، با توجه به نقایص کنوانسیون­ها و موافقت­نامه­های قبلی و عدم وجود یک ساز و کار اجرایی موثر در آن ها باعث مطرح شدن حقوق مالکیت فکری از سوی کشور های توسعه­یافته در مذاکرات دور اروگوئه در قالب موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت «گات» شد که سر انجام به تصویب «موافقت­نامه جنبه­های تجاری مالکیت فکری»(تریپس) منجر گردید.

موافقت­نامه جنبه­های تجاری مالکیت فکری (تریپس) یکی از اجزای تفکیک­ناپذیر سند نهایی دور اروگوئه و یکی از سه رکن موافقت نامه­های سازمان جهانی تجارت (WTO) (شامل موافقت­نامه­های مربوط به تجارت کالا، خدمات و مالکیت فکری) است. این موافقت­نامه جامع­ترین سند بین­المللی در مورد حقوق مالکیت فکری است و حوزه­هایی مثل حق مولف (کپی رایت) و حقوق جانبی، علایم تجاری، علایم جغرافیایی، طرح­های صنعتی، حق اختراع، طرح­های ساخت مدارهای یکپارچه و اسرار تجاری را در بر می­گیرد.

3-3- انواع حمایت­های موقتی از اختراعات قابل ثبت عرضه­ شده در نمایشگاه­ها

3-3-1- مهلت ارفاقی

یکی از موارد مهمی که جزء استثنائات وارده بر زوال تازگی اختراع عرضه شده در نمایشگاه­ها و به صورت کلی استثناء بر زوال تازگی اختراعات قلمداد می­شود، «مهلت ارفاقی» است. در برخی از کشورها، افشای اختراع در یک فرصت 12 ماهه یا 6 ماهه قبل از تسلیم اظهارنامه برای ثبت اختراع یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع، خدشه­ای به نو بودن اختراع وارد نمی کند. هدف از این مهلت ارفاقی که ضمناً می تواند به افشای اختراع مثلا فقط در نمایشگاه بین­المللی محدود گردد یا اینکه هر نوع افشایی را در بر گیرد، آن است که متقاضی ثبت اختراع مجال یابد اختراع خود را بازاریابی یا آزمایش کند و بدون اطمینان از تجاری شدن اختراع اقدام به ثبت آن که مستلزم صرف هزینه­های هنگفتی به­ویژه در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن است، ننماید (میرحسینی 1385).

با توجه به اختلاف قوانین داخلی در زمینه مهلت ارفاقی در صورت فقدان یک هماهنگی بین­المللی دراین خصوص، مخترع ممکن است با خطر از دست دادن حقوق خود برای ثبت اختراع در کشورهای مختلف مواجه شود؛ زیرا بر این اساس قانون داخلی یک کشور ممکن است اختراعی را که 12 ماه قبل افشا شده جزء فن یا صنعت قبلی تلقی کند و آن را فاقد وصف تازگی بداند چرا که مثلا بیش از 6 ماه از افشای اختراع در قالب مهلت ارفاقی حمایت به عمل نمی آورد یا اینکه کشور دیگر اساسا چنین مهلت ارفاقی را به رسمیت نشناسد. از طرف دیگر، در نظر گرفتن این مهلت ارفاقی بیشتر برای کشورهایی اهمیت دارد که تعداد مخترعین آنها زیاد است و آنها ناگزیرند تا از عهده هزینه ثبت آنها برآیند. بنابراین برای کشورهای درحال توسعه که سهم اندکی در اختراعات جهانی دارند و نوعاً هزینه­های ثبت اختراع در آنها زیاد نیست، استفاده عملی از این فرصت اهمیت کمتری دارد.  به هرحال، باتوجه به خطرات ناشی از اختلاف در مدت مهلت ارفاقی در قوانین کشورهای دیگر، هماهنگی­های بین المللی باید برای یکسان­سازی آن در تمامی کشورها صرف­نظر از وضعیت توسعه­ای - حتی کشورهای درحال توسعه- صورت پذیرد (میرحسینی 1385).

موضوع و اهمیت مهلت ارفاقی مورد توجه سازمان جهانی مالکیت فکری است و تلاش دارد که در بحث هماهنگ‌سازی و متحدالشکل قوانین ماهوی اختراع در این خصوص اقدام جدی معمول دارد و استاندارد کردن این مدت که موردنظر معاهده هماهنگ­سازی قوانین ماهوی اختراعات است، می­تواند قابل توجه باشد؛ زیرا وجود چنین مهلتی حداقل این حسن را دارد که مخترعین بتوانند از این فرصت به منظور بازاریابی برای اختراعاتشان درسطح داخلی و بین­المللی استفاده کنند.

  در قانون علائم و ثبت اختراعات ایران مصوب 1310، در رابطه با مهلت ارفاقی مقرره­ای وجود نداشت ولی، در بند (هـ) ماده 4 قانون جدید اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی مصوب سال 1386 در این خصوص آمده است:

«در صورتی­که افشای اختراع ظرف مدت شش ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع صورت گرفته باشد، مانع ثبت نخواهد بود.» افشا در نمایشگاه­ها از جمله نمایشگاه­های بین­المللی از موارد مشمول این ماده است که در ماده 26 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات 1386 به آن اشاره می‌شود.

به موجب ماده «26» آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات:

"استفاده از مهلت ارفاقی در بند (هـ)  ماده 4 قانون از جمله ناظر بر موارد زیر است:

1-     افشاء به دلیل یا در نتیجه سوء استفاده اشخاص ثالث یا ذی‌حق قبلی متقاضی انجام شده باشد؛

2-    افشاء در نتیجه شرکت در یک نمایشگاه رسمی باشد که در این فرض متقاضی باید گواهی شرکت در این نمایشگاه را که به تأیید مسئولان ذیربط رسیده همراه با درج این مطلب که اختراع فقط در نمایشگاه مذکور به نمایش گذاشته شده است، ظرف 30 روز از تاریخ تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت تسلیم نماید.

تبصره- منظور از نمایشگاه رسمی نمایشگاهی است که توسط دولت یا ادارات ذی­صلاح داخلی تشکیل می­شود و یا توسط دولت یا اشخاص ذی­صلاح در یک کشور عضو کنوانسیون پاریس و در سطح بین­المللی برگزار می­گردد. در فرض اخیر گواهی مسئولان ذی­ربط نمایشگاه رسمی باید به تأیید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد." 

3-3-2- حق تقدم  

حق تقدم در بحث اختراع  به این معنی است که اگر شخصی بر اساس کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی اظهارنامه­ای برای ثبت اختراع به یکی از کشورهای عضو این کنوانسیون تسلیم کند، به مدت 12 ماه از تاریخ ثبت اظهارنامه این اختراع در هر یک از کشورهای دیگر عضو این کنوانسیون بر دیگر اشخاص حق تقدم دارد. با توجه به قسمت (ب) ماده 4 کنوانسیون پاریس، حق تقدمی که دارنده آن در کشورهای دیگر در مدت مقرره مطالبه کند با تسلیم تقاضای شخصی دیگر یا انتشار اختراع و غیره باطل نخواهد شد. به عبارت دیگر، در مدت حق تقدم، درخواست شخص ثالث نسبت به همان موضوع و محصول در کشوری که حق تقدم درخواست می شود باید رد شود. از سوی دیگر، با وجود اینکه در اغلب کشورها انتشار اختراع یا بهره برداری از آن پیش از ثبت، مانع ثبت اختراع است چنان­چه اختراع بعد از اولین درخواست ثبت که بر اساس آن مطالبه حق تقدم می شود و قبل از تاریخ انقضای مهلت حق تقدم منتشر گردد یا مورد بهره برداری قرار گیرد این انتشار یا بهره­برداری موجب رد تقاضای ثبت موضوع اختراع در کشور بعدی به لحاظ زوال تازگی اختراع نخواهد شد (میرحسینی 1385).

در قانون ثبت اختراعات ایران بر اساس ماده «9»، متقاضی می­تواند همراه اظهارنامه خود، طی اعلامیه‌ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی مورخ 1261 هجری شمسی (20 مارس 1883 میلادی) و اصلاحات بعدی آن را درخواست نماید. حق تقدم می­تواند بر اساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه‌ای یا بین­المللی باشد که در هر کشور یا برای هر کشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است. در صورت درخواست حق تقدم:

الف- اداره مالکیت صنعتی از متقاضی می­خواهد ظرف مدت معین، رونوشت اظهارنامه­ای را ارائه دهد که توسط مرجع ثبت اظهارنامه ای که مبنای حق تقدم است، گواهی شده باشد.

ب- با پذیرش درخواست حق تقدم حمایت­های مذکور در کنوانسیون پاریس شامل آن خواهد بود.

در صورت عدم مراعات شرایط مندرج در این ماده و مقررات مربوط به آن، اعلامیه مذکور کان لم یکن تلقی می­شود. با توجه به مراتب فوق و در رابطه با استثنائات زوال تازگی اختراع ذکر نکات زیر ضروری به نظر می­رسد:

با توجه به بند (هـ) ماده 4 قانون جدید، انتشار کتبی یا شفاهی اختراع و یا استفاده عملی از آن قبل از تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از حق تقدم موجب زوال تازگی اختراع است. بنابراین برخلاف قانون 1310، قانونگذار در قانون جدید به این نکته توجه کرده و افشای اختراع یا استفاده عملی از آن قبل از تاریخ حق تقدم را موجب رد تقاضای ثبت اختراع دانسته است.

به استناد قسمت اخیر بند (هـ) فوق­الاشعار، در صورتیکه افشای اختراع ظرف مدت شش ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم صورت گرفته باشد، مانع ثبت نخواهد بود. با توجه به مراتب فوق، روشن است که این مهلت شش ماه ارفاقی، علاوه بر مهلتی است که بعنوان حق تقدم پیش بینی شده است.

درکشورهایی که در قوانین ملی خود مهلت ارفاقی 12 ماهه یا شش ماهه را پیش بینی نکرده­اند و یا در صورت پیش بینی فقط تاریخ تقاضا را ملاک قرار داده­اند،  دوره حق تقدم می‌تواند در واقع نوعی استثنا بر زوال تازگی باشد. به عبارت دیگر، در این قبیل کشورها اگر افراد در چارچوب نظام پاریس از حق تقدم مقرر در آن بخواهند استفاده نمایند، اداره ثبت اختراع  نمی تواند در طول دوره حق تقدم، به افشای اختراع یا استفاده از آن تمسک و به استناد آن اختراع ادعایی را ثبت ننماید.

 

4- نتیجه گیری

1-    در صورت اعزام مخترعان به نمایشگاه­های بین­المللی اختراعات، انتخاب مخترعان جهت حضور در نمایشگاه­ها بایستی با نظارت نهادهای متولی کشور از جمله بنیاد ملی نخبگان صورت گیرد تا در درجه اول از حضور اختراعات ارزشمند محافظت­نشده جلوگیری شود. ثانیا بتوان بر حضور موثر مخترعان در نمایشگاه­ها با هدف تجاری­سازی اختراعات در سطح بین­الملل نظارت و مدیریت داشت.

2-    ارایه اختراع در نمایشگاه اختراعات، ‌اختراع را در معرض خطر از بین رفتن شرط تازگی اختراع توسط خود مخترع قرار می دهد. برای پیشگیری از این خطر توصیه می شود با انجام تشریفات قانونی ثبت اختراع ( یا ثبت تقاضانامه) موجب به حداقل رساندن مخاطرات موجود در از بین رفتن حق مالکیت فکری شد.

3-    برای استفاده از حمایت­های دائمی در ثبت اختراع، کنوانسیون­هایی چون کنوانسیون پاریس، معاهده همکاری ثبت اختراع و موافقت­نامه جنبه­های تجاری مالکیت فکری (تریپس) وجود دارد که افراد و شرکت­ها می­توانند از حمایت­های آن بهره­مند شوند.

4-    در صورتی که مخترع اطلاعات اختراع خود را در یکی از نمایشگاه­های بین­المللی افشا نماید، می­تواند عطف به بند 1 ماده 11 کنوانسیون پاریس از «مهلت ارفاقی» مقرر در قانون بهره­مند شود. همچنین مخترع می­تواند از «حق تقدم» اشاره شده در قسمت ب ماده 4 کنوانسیون پاریس برای ثبت اختراع استفاده کند.

 

منابع و مراجع:

 

WIPO, Intellectual Property Handbook: Policy, Law and Use, 2010, p. 241.

فاز اول گزارش «آسیب­شناسی حضور مخترعان در نمایشگاه­های بین المللی اختراعات و نوآوریها» گزارش تحقیقی، بهمن 89، موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس.

فاز دوم گزارش «آسیب­شناسی حضور مخترعان در نمایشگاه­های بین المللی اختراعات و نوآوریها» گزارش تحلیلی، بهمن 89، موسسه دارایی­های فکری و فناوری مدرس.

اسلامی شیرزاد. 1388. مجموعه قوانین مالکیت فکری. تهران: انتشارات مجد.

متن کنوانسیون پاریس. www.wipo.int

علم­خواه حسن، شجاع جواد. 1390. راهنمای مالکیت فکری برای کسب و کارهای دانش­بنیان. تهران: انتشارات ستایش حقیقت.

Intellectual Property For Business, WIPO 2008.

میرحسینی سیدحسن. 1385. مقدمه­ای بر حقوق مالکیت معنوی. تهران: انتشارات میزان.

میرحسینی سیدحسن. 1385. حقوق اختراعات. تهران: انتشارات میزان.

 

 

 



*  تهران، بزرگراه جلال آل احمد، روبری درب اصلی بیمارستان شریعتی، پلاک 3، موسسه داراییهای فکری و فناوری مدرس، 88019550

[1] - The Paris Convention for the Protection of Industrial Property

[2] - The World Intellectual Property Organization (WIPO)

[3] - Building The World of Tomorrow (New York, 1939)